Dag 1: Donderdag 14 augustus 2009 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Bionda Meulenberg - WaarBenJij.nu Dag 1: Donderdag 14 augustus 2009 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Bionda Meulenberg - WaarBenJij.nu

Dag 1: Donderdag 14 augustus 2009

Door: Bionda

Blijf op de hoogte en volg Bionda

16 Augustus 2009 | Cambodja, Phnom-Penh

Dag 1: Donderdag 14 augustus 2009

Hier lig ik dan lekker onder mijn klamboe. Krekelgeluiden om me heen. Doodmoe, want we hebben een hele nacht doorgehaald sinds ons vertrek van Schiphol.
Op Schiphol achter de douane zat ere en flinke knoop in mijn maag. Vliegen, verre afstand, afscheid, vreemd land en cultuur….. Gelukkig ging de tijd snel en voor je he twist zaten we in de lucht. Totaal heb ik misschien een halfuurtje geslapen, Mario Bros gespeeld en drie films gekeken.
Singapore Airport ziet er luxe en verzorgd uit. Overal ligt tapijt. Er lopen veel Indiase mensen en mensen met kapjes op hun mond. Daarna nog een kort stukje naar Phnong Penh. Het was zo’n 30 graden, een hele overgang toen we het vliegtuig uitstapten.
We warden warm ontvangen door een paar medewerkers uit het dorp Anlong Kong waar we gaan helpen. Al onze namen stonden op een groot doek geschreven. Ze begonnen gelijk te helpen met onze tassen sjouwen. Het busje zag er leuk knus uit. Gelukkig weer een beetje verkoeling. Toen we wegreden gelijk al zag ik hoe het verkeer hier een chaos is, maar toch georganiseerd. Iedereen weet hier hoe die chaos werkt. Het was een drukte op de weg. Soms rij je gewoon dwars over de weg met allemaal tegenliggers om te kunnen voorsorteren. Ik denk dat wel 80 % van het verkeer uit brommers bestaat hier en je ziet hier wat Tuk Tuks rijden en misschien maar 10% auto’s. Elke paar seconden hoor je toeters als teken dat er iemand aan de kant moet. Ik kijk mijn ogen uit. We rijden door een kilometers lange straat met allemaal kraampjes en krotten winkeltjes. Je ziet golfkartonnen huisjes of heel klein van beton en daartussen ineens een supermooi huis of appartementencomplex. Een heel raar contrast is dat. Het ziet er onhygiënisch uit. Overal vuil langs de weg en het stinkt af en toe erg. De kraampjes zijn vol spullen en soms ligt er allemaal rotzooi langs de weg. Toch heeft he teen leuke sfeer. Lekker veel mensen, gezellig. Wij warden goed bekeken en de Cambodjanen lachten naar ons. Ons huis lag een kleine stukje van deze lange straat vandaan. Het huis op palen waar we gaan wonen staat aan de straat. Dat had ik niet verwacht. Ik had meer rust en iets dorp-achtigs verwacht. De Cambodjanen sjouwen onze baggage naar binnen. Wij slapen boven op verhoogde bedden met een klamboe. Iedereen kiest gelijk een bed uit en ook ik richt mijn plekje in. Zweten hoor! Als lunch kregen we stokbrood met gebakken ei. Daarna fruit toe. Appen en draggonfruit. De rest van de dag lekker uitrusten. Veel gingen slaap inhalen. Ikzelf ging beneden gezellig kletsen of je kent me, meeluisteren. Later nog met een paar een korte wandeling door de buurt gemaakt. Kinderen zeggen “hello!”en rennen over straat. Je ziet hier veel jongen kinderen met hun kleine baby-broertjes of zusjes op hun heupen sjouwen. Mensen wonen hier dus op palen. Er lopen ontzettend veel honden, kippen, hanen en koeien gewoon over straat. Je ziet hier veel zandweggetjes.
Voor het eten hebben we nog lekker gedouched. Maar niet zoals in Nederland. Hier staan grote kruiken die regenwater opvangen. Met kleine bakjes gooi je water over je heen.
Als eten hadden we rijst, groenten en als toetje aparte soorten fruit. Iedereen was erg moe dus we doken lekker in ons bed. Het matras is niet heel dik, maar het is wel te doen. Je went er wel aan dat je soms hout onder je voelt. Morgen alweer 7.00 uur ontbijten en we gaan werken in het dorp! Afwachten wat er morgen op ons afkomt.


  • 17 Augustus 2009 - 19:39

    Anouk En Maarten:

    Hee lief (schoon)zusje!
    Wat een andere wereld zeg! Heel bijzonder dat je nu daar bent. Het straatbeeld beschrijf je goed we kunnen het helemaal voor ons zien!
    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bionda

Actief sinds 06 Juli 2009
Verslag gelezen: 62
Totaal aantal bezoekers 11891

Voorgaande reizen:

03 September 2011 - 30 September 2011

F&B "Down Under"

12 Augustus 2009 - 05 September 2009

Op werkreis naar Cambodja

26 Juli 2009 - 05 Augustus 2009

Zon aan het Gardameer!

Landen bezocht: