Duiken in the Great Barrier Reef - Reisverslag uit Bundaberg, Australië van Bionda Meulenberg - WaarBenJij.nu Duiken in the Great Barrier Reef - Reisverslag uit Bundaberg, Australië van Bionda Meulenberg - WaarBenJij.nu

Duiken in the Great Barrier Reef

Door: Bionda

Blijf op de hoogte en volg Bionda

27 September 2011 | Australië, Bundaberg

Donderdag 22 september 2011
Een spannende dag want vandaag gingen we duiken in de Great Barrier Reef! Vlak achter het huis van Margi & Barry is er een mooie duiklocatie, Barolin Rocks. Ik vond het wel weer spannend want het was alweer een tijdje geleden (2008) dat ik had gedoken in Curaçao. Hoe zat het ook alweer? Gelukkig wist Ferdi nog precies hoe het allemaal werkte en eigenlijk kwam ik er achter dat ik ook niet zoveel vergeten was.

Om het water te betreden moesten we met onze zware duikfles op de rug en loodgordels om balancerend over de rotsen lopen. Ik met mijn tengere lijf vond dat wel moeilijk om mijn evenwicht te houden. Met kleine stapjes en soms wat hulp is het ons gelukt om het water in te gaan.

Eerst zetten we onze snorkel op om een stukje van de kant vandaan te zwemmen en aan het idee te wennen om in het water te zijn. Je zet je ademautomaat op de mond en laat je zwemvest stukje bij beetje leeglopen. Als eerst zakten we een paar meter naar de bodem om daar op onze knieën te gaan zitten wachten terwijl cursisten een paar duikoefeningen moesten doen. Na een paar minuten gingen we dan echt funduiken. Ferdi en ik hielden elkaar goed in de gaten en zagen in elkaars ogen dat we er weer veel plezier in hadden. Het koraal is hier echt heel mooi en divers. Je hebt allemaal kleuren en gekke vormen. De vissen waren heel mooi tropisch met allerlei felle kleuren. Ze zwommen overal om ons heen. Tussen het koraal hebben we verschillende mooie zeesterren gezien van ongeveer 20 cm breed en op de bodem lag een stingray. Helaas hebben we geen schildpadden gezien die je hier eigenlijk wel kan verwachten! De eerste duik was na ongeveer 30 minuten afgelopen omdat onze lucht bijna op was. Dit moet je natuurlijk goed in de gaten houden!

Na een paar boterhammen te hebben gegeten trokken we onze spullen weer aan voor de tweede duik. Weer een hele klim maar dan aan de andere kant van deze duiklocatie. Deze ronde hebben we nog veel meer mooie koraal en vissen gezien, echt een andere wereld. Ook weer mooie zeesterren en dit keer een murene gezien die vanuit zijn holletje naar buiten keek. Van mij mocht hij daar lekker blijven zitten want die
kunnen wel gevaarlijk zijn.

De exit van deze duik vond ik eigenlijk helemaal niet leuk maar achteraf wel spannend om te vertellen. Toen we aan het duiken waren was de wind namelijk erg gaan opzetten. Onder water merk je daar weinig van maar als je bijna aan de oppervlakte bent wel. De golven waren wel een meter hoog. Hoe hoger we bij de oppervlakte kwamen hoe slechter het zicht werd. Toen ik door een soort van poortje/gangetje ging van rotsen en bijna boven was werd ik bang. Het enige wat ik voor mij ogen zag was bruisend water, ik zag dus helemaal niets, alleen maar bubbels! Ik werd alle kanten op geduwd door de golven en ik wist niet waar ik heen ging of moest. Het meest bang was ik dat de golven mij keihard tegen de rotsen zouden kaatsen en dat ik flink gewond zou raken. En moest ik nu mijn zwemvest met lucht opblazen om boven te blijven drijven of zou ik nog meer tegen de rotsen aan gekaatst worden? Ik raakte dus wel een beetje in paniek en ging heel snel ademen. Mijn lucht ging ook al bijna op. Gelukkig zag ik twee andere duikers zich met moeite aan een rots vasthouden. Dus ik werd ook door de golven die kant op geduwd. Gelukkig zag ik weer wat maar ik kon natuurlijk niet communiceren met de ademautomaat op de mond. De golven bleven maar over ons heen komen. Ik werd steeds meer naar de kant geduwd maar het kostte echt veel energie. De gids trok mij naar de kant en zette me een beetje klem zodat ik niet meer alle kanten op ‘vloog.’ Gelukkig was Ferdi ook al bij me in de buurt maar ook Ferdi werd overgoten door de golven en had geen zicht. Hij bleef rustig en liet zich rustig tegen de rotsen duwen. Hij zorgde dat hij met zijn rug en duikfles tegen de rosten aan kwam en zich zo niet zou blesseren. En vooral blijven ademen! Uiteindelijk zijn we er met moeite uit gekomen maar leuk was de exit dus niet. Zelfs de gids zei toen we uit het water kwamen ‘Oh….my….GOD!!’ Dus het was wel even spannend maar wel weer een ervaring erbij.

Liefs,

Ferdi & Bionda

P.S. de foto's zijn van de exitlocatie van de laatste duik om te laten zien hoe dat er ongeveer uit zag.


  • 27 September 2011 - 11:10

    Francis:

    Oh, wat spannend allemaal. Ik kan mij voorstellen dat het echt eng is geweest. En dat allemaal onder water!
    Super hoor dat jullie toch rustig zijn gebleven en gelukkig dat er een gids bij was. Ik zat al een paar dagen met smart op je verhalen te wachten. Dit is wel een superspannend verhaal en gelukkig goed afgelopen. Nog een paar dagen en dan begint te terugreis. Ik wens jullie nog een paar fijne dagen en een hele prettige terugreis en hoop jullie snel te zien. Liefs Francis

  • 27 September 2011 - 11:19

    Huub En Heidi:

    heeee trilseekers,
    Wat een belevenis het duiken, op het einde na dan een geweldig avontuur om zo de australische wereld onder zee mee te maken, gelukkig dat alles goed is afgelopen hoor want kan me heel goed voorstellen bionda dat je bang werd, (ik raak al in paniek als ik 10 cm onder water ben dus laat staan als je zoiets meemaakt !) ik heb er bewondering voor dat je dat
    allemaal doet.. ik denk dat dit een van de laatste of misschien wel het laatste verslag is, we hebben er ergg van genoten dit zo mee te beleven , heel fijn dat jullie dit zo hebben willen delen. geniet nog even van jullie laatste dagen en fijn om jullie straks weer veilig en wel terug te zien, de overgang qua weer zal meevallen want de voorspellingen voor dit weekend zijn zo'n 25 graden dus het is hier nu prachtig herfstweer ..goede reis en tot gauw veel liefs van ons xx

  • 27 September 2011 - 14:41

    R&B:

    Bij het lezen van de exit ervaring krijgen wij het hier al benauwd. Maar goed dat je eerst vertelde dat het uiteindelijk goed was afgelopen. Onthoud de mooie herinneringen maar. En wow......die walvissen....gaaf hoor!!! Geniet nog maar even van het (naar horen zeggen) prachtige eiland en Brisbane. We zaten al een paar dagen met smart te wachten op jullie duik en Fraser Island ervaringen. Wij zijn blij dat je toch nog de moeite hebt genomen om de laatste avonturen met ons te delen. Super gaaf!!! Wij zijn ook wel weer blij met de gedachte dat jullie komend weekend weer thuis zijn in het knusse, warme, gezellige, drukke, kleine Nederland. Tot gauw!! XXX van ons.

  • 27 September 2011 - 18:13

    MikeDeb&Syd:

    Wow wat een spannende einde duik was dat. Ik voelde de (angst) kriebels zelfs bij het lezen vsn dit avontuur! Gelukkig is alles goed afgelopen en kunnen jullie terugkijken op weer een super mooie duikervaring :-)

  • 28 September 2011 - 07:30

    H En H:

    Duiken op een van DE plekken van de wereld. Ik ben geen duiker en zal na je verhaal van de laatse exit niet gauw jullie nadoen Ja in een zwembad.
    Bijzonder dat het zo dicht bij Greetje is. Mureen en een stingray is inderdaad wel byzonder hoor. Ben benieuwd hoe de kleuren waren en of jullie onderwater foto,s hebben.
    Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bionda

Actief sinds 06 Juli 2009
Verslag gelezen: 124
Totaal aantal bezoekers 11876

Voorgaande reizen:

03 September 2011 - 30 September 2011

F&B "Down Under"

12 Augustus 2009 - 05 September 2009

Op werkreis naar Cambodja

26 Juli 2009 - 05 Augustus 2009

Zon aan het Gardameer!

Landen bezocht: