Samen genieten aan het Gardameer, Italië - Reisverslag uit Rome, Italië van Bionda Meulenberg - WaarBenJij.nu Samen genieten aan het Gardameer, Italië - Reisverslag uit Rome, Italië van Bionda Meulenberg - WaarBenJij.nu

Samen genieten aan het Gardameer, Italië

Door: Bionda

Blijf op de hoogte en volg Bionda

11 Augustus 2009 | Italië, Rome

Om elke dag over al onze belevenissen te schrijven is een leuke bezigheid. Als lezer ben je minder blij met drie pagina’s! Helaas heb ik geen tijd gehad om het samen te vatten. Hier dus mijn verslag per dag!

Maandag 27 juli 2009
Een goede start van de vakantie

Onze tussenstop was bij een passantencamping in Duitsland te München. Tussen de tenten op een saai grasveldje was er nog een gaatje voor ons. Gelukkig was het maar voor één nachtje want behalve de saaie plek vonden we de toilet/douchegebouwen te smerig.
Op onze eindbestemming, Camping Zocco aan het Gardameer te Italië, kwamen we besweet aan en dat kon je ruiken ook! Ferdi parkeert de auto op een helling bij de receptie. Na een korte rondleiding haalden we de auto op. Die was dus naar beneden gerold tegen een campingbord aan! Het ging maar om 1,5 m maar toch. We lieten een leuke eerste indruk achter. Ferdi natuurlijk ook niet blij omdat er nu wat krassen op zijn bumper zitten.
De tent op zetten in die hitte ging wat moeizaam. De grond was steenhard en lag vol met steentjes. De haringen kreeg je er amper in. Een mevrouw kwam naar ons toe en gaf een fles lekker koel water. Dat konden we wel gebruiken! Wat was dat aardig van die mevrouw. Na alle haringen in de grond te hebben geslagen was het tijd voor een douche. Lekker hoor! We voelden ons weer lekker fris. Nu lekker genieten van een echte Italiaanse pizza bij het restaurant van de camping. Het zat nog lekker vol op het terras en we kozen een tafeltje tussen de gezelligheid. De echte Italiaanse pizza’s zijn heel dun van de binnenkant. Het was inmiddels al donker geworden.
Tijdens onze wandeling over de camping zagen we de mensen gezellig bij elkaar zitten. Het Gardameer aan de camping stond er romantisch bij met het klotsende water. Na samen ontspannen bij het meer te hebben gezeten gaan we naar onze tent het bedje in.

Dinsdag 28 juli 2009
Onze eerste indrukken

Intussen zijn we erachter dat 90% van de campinggasten uit Nederlanders bestaat. Er is hier een gezellige sfeer. Iedereen zegt elkaar gedag, wenst je smakelijk eten, maakt een praatje en helpt elkaar wanneer dat nodig is. Je hebt niet het idee dat je in Italië bent want met de echte bevolking hebben we weinig te maken. Eigenlijk zijn we gewoon met “Nederland” op vakantie.
We zijn naar het dorp gelopen dat 2km van onze camping vandaan ligt. In het dorp stond een hele mooie kerk. De gebogen plafonds waren prachtig beschilderd en afgewerkt met figuren erin. Het altaar was groots. Na elkaar met heilig water te hebben ingezegend gingen we verder. Het dorp is heel verzorgd met vrolijke bloemen en huizen. De meeste huizen hebben een geel/bruine kleur met luiken naast de ramen. Balkonnetjes zijn versiert met fleurige bloemen.

Woensdag 29 juli 2009
Rustig aan

Vandaag zijn we de hele dag op de camping gebleven. We hebben zowaar een dambord op papier getekend, zwarte en witte steentjes verzamelt als damstenen en vier potjes dammen gespeeld. Toen ik eindelijk won wilde Ferdi natuurlijk stoppen, haha! Tijdens de hitte-uren van 13.00 tot 15.30 uur zijn we onze eerste duik in het Gardameer gaan nemen. Ferdi was een watje, hij vond het koud en wilde niet verder dan tot zijn buik in het water. Na een kwartier viel hij door een flinke golf toch koppie onder.

Donderdag 30 juli 2009
Dezenzou

’S Middags is de hitte gewoon niet te houden dus koelen we af in het water van het Gardameer. Heerlijk. Daarna in de zon opdrogen. Dit allemaal was pas ’s middags na de lunch en nadat we in het stadje Dezensou waren geweest. Het schijnt daar hét winkelparadijs van het Gardameer te zijn. Ikzelf vond de winkels niet heel boeiend. Het waren voornamelijk veel soort van Douglaswinkels, schoenen en sieraden. De stad zelf zag er wel gezellig uit. We hebben er een mooie kerk bezocht. Je kon ook langs het Gardameer lopen. Daar stond ook een oude stoomlocomotief die je van de buitenkant kon bewonderen. ‘s Avonds als we ontspannen met een kop thee bij het kaarslicht hebben we elkaar niet echt veel te vertellen. We genieten juist van de rust en zijn tevreden met elkaar.

Vrijdag 31 juli 2009
Verona

Vannacht hadden we niet zo lekker geslapen. Het begon ineens te waaien. Na een nacht weinig slaap stonden we om 8.30 uur op. Na ons ontbijt in een frisse wind, bedachten we dat dit juist een goede dag is om een grotere stad te bezoeken. De zon zat achter de wolken en een warm windje leek ons perfect. De TomTom leidde ons naar een druk kruispunt waar alle verkeer door één straat de stad Verona leek in te willen gaan. Het was een chaos, een mierenhoop. Eenmaal in de stad eerst tijd voor Mc Donalds. In Verona staan mooie, heel oude gebouwen. Vooral de grote arena was een eyecatcher. Het is leuk om je voor te stellen dat hier vroeger Romeinen rondliepen. Door de stad en winkelstraat liepen veel mensen. Vooral veel Nederlanders! We hebben een indrukwekkende fotoshoot van de straatjes en gebouwen gemaakt.

Zaterdag 1 augustus 2009
Salo

Vandaag gingen we naar het badplaatsje Salo. Ook hier weer mooie gebouwen en een leuke winkelstraat. Vooral hier zag alles er heel netjes uit met de bestrating en begroeiing. De restaurantjes zien er gezellig uit. Na een lekker vers broodje te hebben gehaald lopen we naar een pleintje aan de boulevard. We kiezen een bankje in de schaduw waar we ons broodje op gaan opeten. Wanneer we door Salo lopen is het alweer siësta en dus lekker rustig. Af en toe kom je wat mensen tegen. We lopen wat steegjes door en maken af en toe een foto. Helaas waren ook de kerkjes tijdelijk gesloten. We gaan op de rand langs het water van het Gardameer zitten. We genieten van de rust, de eendjes die voorbij zwemmen, de bootjes die voorbij varen en het klotsende water. Het is zo ontspannen dat Ferdi bijna in slaap valt. We maken nog een wandeling langs de gezellige boulevard met terrasjes. Na ons bezoek aan Salo hebben we weer verkoeling gezocht in het Gardameer bij onze camping. Dat is altijd even lekker.

Zondag 2 augustus 2009
Oud-Berkamo

Vandaag zijn we met de auto naar Berkamo gereden. Het oude gedeelte, namelijk Oud-Berkamo, ligt bovenin het dorp op de berg. Met een treintjeslift gingen we naar boven. Het moet hier echt al erg oud zijn. Dat kan je weer zien aan de gebouwen, de straatjes en de oude winkeltjes. Het straatje vond ik zelf wel een beetje lijken op Diagon Ally van Harry Potter. Op een pleintje bij een grote oude bibliotheek werden allemaal oude spelen gedaan. Eigenlijk hetzelfde idee als in Enkhuizen op dat pleintje van het Zuiderzeemuseum. Je zag Italianen op stelten lopen, op fietsen zonder trappers fietsen, sjoelen en ander oude spelletjes doen. Dat zag er heel leuk uit. Wanneer we verder gingen, liepen we tegen een prachtig gebouw aan. Dit was een kerk en daarnaast stond er nog een kerk. Het was heel indrukwekkend hoeveel werk en geld er in deze heilige gebouwen is gestoken. Op elke paar centimeter zie je wel kunst. Vooral veel elven, Romeinen en heilige figuren kon je terugvinden. Ik kan het niet omschrijven, beide kerken waren heel verschillend maar de mooiste kerken die ik in mijn leven heb gezien. Daarvoor moet je echt de foto’s bekijken. We kwamen vrouwtjes in lange jurken tegen die naar de kerk gingen om te bidden.

Maandag 3 augustus 2009
Dagje rust

Over vandaag heb ik niet zoveel te vertellen. We hebben lekker rustig aan gedaan om goed uitgerust te zijn voor de lange reis terug. We hebben uitgeslapen, rustig gebruncht. Alvast wat spullen ingepakt en de auto opnieuw heringedeeld. ‘s Avonds gingen we weer lekker uit eten bij het restaurant van de camping. Toen ik mijn bord op had, werd Ferdi zijn bord pas geserveerd. Dat was wel jammer. We zaten dit keer ook op het terras met een lange broek en een vest aan! Het leek wel herfst met al die wind en wolken. Heel anders als vorige week op onze eerste dag dat we hier zaten.

Dinsdag 4 augustus 2009

Vandaag heb ik voor het eerst door Italië en Oostenrijk op de snelweg gereden. In Italië heb je erg veel bochten en tunnels waardoor snelheid houden wel moeilijk is. In Oostenrijk heb je veel stukken waar je geen gas hoeft te geven omdat je al vanzelf hard naar beneden van een berg racet. Dat vond ik wel spannen, het was net een achtbaan. Op een gegeven moment leidde de TomTom ons door dorpjes en bergen in Oostenrijk. Ook dat is spannend met veel bochten, bochten met een afgrond en ook een haarspeldbocht. Ik dacht dat ik niet al te snel reed omdat ik wel ingehaald werd. Toch werd ik toen we een bebouwde kom inreden met het bordje 50 aangehouden door de politie. We kwamen net van een berg af en ik reed nog 72km per uur. Te hard dus en een boete van €25, - aan mijn laars. Balen was dat hoor.
We waren net de grens over naar Duitsland en zouden bijna de snelweg weer opgaan. We reden door leuke dorpjes waar veel hotelletjes en vakantiewoningen stonden. Het zag er zo leuk uit! Houten huizen op boerderijtjes met balkonnetjes en bakken bloemen erop. Eigenlijk leek het ons wel leuk om hier te overnachten in plaats in van zo’n hotel langs de weg ergens! We zagen weer een bordje met vakantiewoningen en kwamen bij een boerderij aan. Heel leuk in de bergen tussen de mooie dennenbomen. Nog een beetje het landschap van Oostenrijk. Er kwam een vrouwtje naar buiten en er was nog een kamer vrij voor een redelijke prijs! We hebben in een dorpje er vlakbij uitgegeten en weer een kerkje bezocht. We wilden hier nog wel een paar dagen blijven! Dat hebben we toch maar niet gedaan. We hebben heerlijk geslapen in een normaal bed, eindelijk. Dat luchtbed waren we wel zat, daar sliepen we niet goed in. Na een ochtendwandeling en een kijkje in de stallen kregen we om 9.00 uur een lekker ontbijt beneden. Genieten, genieten. Helaas was het alweer tijd om richting de snelweg te gaan, maar we komen hier terug!

• 13 Augustus 2009 - 10:55

Huub En Heidi:

hoi bionda, wat een leuk beeldend verslag heb je beschreven over italie en
    duitsland, heel herkenbaar ook, je ziet het zo voor je allemaal,
    fijn dat jullie zo'n lekkere vakantie hebben beleefd gezamelijk voor je grote cambodja avontuur . nu wachten we in spanning op de verhalen uit cambodja..
    lies en dikke kus papa
    en heidi

• 16 Augustus 2009 - 10:13

Silvia:

Hoi Bionda,

Duidelijk dat je met Ferdi nog even lekker genoten hebt voordat je aan je Cambodja reis begint!
    Leuk te lezen en wat beeldend.